tirsdag den 21. oktober 2014

Nothing beats a strong black cup of coffee


Hej du, og velkommen til bloggen. Jeg tænkte, at det var på tide at få kickstartet det svineri her. Jeg oprettede domænet for en to-tre uger siden, og ærlig talt, så har det taget mig lidt for lang tid at nosse mig sammen til at få lavet det første indlæg. Jeg kan diske op med alverdens dårlige undskyldninger for hvorfor, men jeg synes at det første indlæg i bund og grund skal være betydningsfuldt og være noget jeg brænder for.

Indlægget udspringer af to ting: 
1. Min kærlighed til varm kaffe. Jeg starter altid dagen med kop varm joe, og føler ikke, at jeg er i gang før java er indtaget. Jeg bilder mig selv ind, at jeg sagtens kan undvære kaffe. Men når jeg har indtaget min morgen-havregryn, så trænger jeg til at have kaffe i min mund. Jeg har prøvet med the, og det fungerer altså ikke for mig. Det skal være en god rund kop java. Lige for tiden kører jeg med Sallings(stormagasin i Aalborg) guldkaffe, som er dejlig stærk, hvis den er brygget rigtigt. Jeg vil på bloggen forsøge med forskellige kaffeblends, når jeg lige får det hele op at køre, og de bliver selvfølgelig anmeldt!

2. Jeg er (langt om længe og alt for sent) i gang med at se Twin Peaks. Seriens hovedperson, Dale Cooper (spillet af Kyle MacLachlan, til venstre på ovenstående billede) elsker en kop sort kaffe "black as midnight on a moonless night". Det er præcis sådan jeg vil have min kaffe, kulsort. På den anden side af billedet ses Quentin Tarantinos bad-ass "The Wolf" fra Pulp Fiction, som vil have en noget lysere kaffe, end jeg foretrækker. 
Nå, men det jeg vil frem til er, at når jeg ser Twin Peaks, så stiger min kaffelyst helt automatisk og ubevidst. Jeg tager mig selv i at sidde med en kop dampende varm kaffe og tænke "damn fine coffee", som kun Agent Cooper ville kunne sige det.

BONUS INFO: Twin Peaks får endnu en sæson instrueret af den originale instruktør, David Lynch. Kyle MacLachlan er tilbage i rollen som den kaffeelskende Agent Cooper, og trods jeg stadigvæk mangler en seks afsnit af den originale serie, er jeg MEGET begejstret for den nyhed-



Nå, nok om det. Kaffe er godt og lækkert for sjælen, derfor har jeg lige gravet lidt facts op om kaffe, som jeg gerne vil dele med jer.

1. Den dødelige dosis af kaffe er omtrent 100 kopper (vides dog ikke hvor hurtigt dette skal indtages)

2. Ordet kaffe (eller coffee) kommer fra det hollandske ord koffie, som er taget fra det tyrkiske "kahve", som er lånt fra det arabiske ord "qahwa" som er en afskæring af "qahhwat al-bun" = vin fra bønnen.

3. Ifølge rygter, indgår der en starbucks kaffekop i hver scene af filmen Fight Club. Jeg har ikke set efter, men du kan jo gøre det, kære læser.

4. Forskere i Seul har fundet, at duften af friskbrygget kaffe kan afhjælpe med følelsen af stress efter en dårlig nats søvn.

5. I 2012 blev det rapporteret, at folk med Parkinson's fik mere kontrol over deres bevægelse, efter at have indtaget koffein.

6. På grund af antioxidanterne i kaffen (og ikke koffeinen), kan kaffe få dig i bedre humør. National Institue of Health i USA har fundet, at for folk der drikker fire kopper kaffe eller mere om dagen, er der mindre chance for (10%), at de bliver deprimerede, end folk der ikke drikker kaffe.

7. Kaffe er med til at øge din ydeevne. For mig er en god pre-workout bestående af et par kopper kaffe, men når der ikke er tid til det, så står den på koffeinpiller. Jeg føler, at jeg har mere energi i fitness-lokalet (og på toilettet lige efter indtagelse :-D). Kaffe øger antallet af de fede syrer i blodstrømmen, hvilket tillader atleter at absorbere og forbrænde de syrer som brændstof, og derfor gemmer kroppens kulhydrater til sidst.

8. Amerikanske forskere har fundet, at folk der drikker fire eller flere kopper kaffe om dagen, nedsætter risikioen med 50% for at diabetes 2 eller gammelmands sukkersyge, som den også kaldes.

9. Jeg har selv fundet, at jeg arbejder bedre og mere koncentreret efter indtagelse af kaffe. Især da jeg gik på universitetet og skulle skrive projekter, indtog jeg gerne en hel kande kaffe sent om aftenen, og jeg skrev således bedre og hurtigere (følte jeg). Eftefølgende rendte jeg på toilettet hvert 20. minut og måtte cykle en lang tur klokken 1. om natten for at være i stand til at falde i søvn.

10. Kaffebønner er udvundet fra et bær.

11. Kaffe er den andenmest solgte råvare i verden, kun overgået af brændstof.

12. Mørkt ristede kaffebønner indeholder mindre koffein end de let ristede.

13. Afrika, Brasilien og Columbia står for mere end 40% af kaffeproduktionen i verden. Hawaii er den eneste amerikanske stat, der producerer kaffe.

14. Kaffe er en del af den historiske kultur i Grækenland og Tyrkiet, hvor kaffe ofte fungerer som en velkomstdrik.

15. Det siges, at i 1600-tallet var der kontroverser om hvor vidt katolikker måtte drikke kaffe eller ej. Pave Clemens XIII (d. 8.) var dog hurtigt til at bestemme, at det måtte de gerne. Yderligere siges det også, at han kun skulle smage en enkelt mundfuld, før han bestemte sig.













Og på den note vil jeg gerne takke for din opmærksomhed. Bloggen her kommer til at omhandle meget mere end blot kaffe. Jeg vil skrive om mine interesser, som indeholder fitness, mode, fodbold og meget andet der involverer min dumme livsstil. Formatet og alt hvad det her indeholder er fortsat uprøvet og ikke helt besluttet endnu. 

Hav en god dag, og husk nu at få lidt kaffe til dit morgenhår!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar