fredag den 31. oktober 2014

Tom Kha Gai - Thai-inspireret kyllingesuppe




Okay, de her indlæg kommer der nok ikke for mange af, men nu jeg er igang med at være sådan en allround livsstils blogger, så kan jeg jo lige så godt smide noget lækkert mad på det svineri her, som jeg lige har lavet.

Jeg var for nogle år tilbage i Amsterdam, hvor jeg var inde på en lille café i det område, der hedder 'De Negen Straatjes' - The nine streets. Jeg kan ikke huske navnet, men her fik jeg serveret en thailandsk kyllingesuppe, og det kom sgu lige til mig i går aftes, at det skulle jeg da forsøge at lave. Så med lidt research har jeg nu fået hakket min egen bette opskrift sammen, og den vil jeg nu gøre den tjeneste at dele med jer.

Jeg lavede en dobbelt portion men til en omgang der serverer fire personer skal du bruge:

500 g. kyllingebrystfillet
1. ltr. hønseboullion
1. solidt stykke ingefær
2. Fed hvidløg
1-2 røde chili
1. Stang frisk citrongræs
2. Skalotteløg
2-3 Gulerødder
1. Ds eller friske babymajs
2. spsk fiskesauce
1. ds kokosmælk (ikke light)
2-3 Forårsløg
En omgang cherry- eller blommetomater
Nogle lime

Fremgangsmåden er som følger:


1. Skræl ingefær og skær ud i nogle habile stykker. Pil og skær skalotteløg i både. Skyl og pil yderste lag af citrongræs, skær ud i stykker på ca. 4 cm (der går fire stykker på et stykke citrongræs). Pres let på citrongræs og ingefær med en kniv, så de giver efter og går lidt i stykker. Hak chili. Hak hvidløg - hvordan det bliver, er ikke så vigtigt.

2. Hak gulerødder i små tern. Skær forårsløg i ringe. Skær babymajs i små stykker og halver tomaterne.

3. Skær kyllingen i mundrette stykker, så du ikke skal sidde og pekke i suppen for at få et stykke kyllingen der passer til din bette mund.

4. Svits herefter chili, hvidløg og skalotteløg i en bredbundet gryde. Brug gerne sesam- eller jordnøddeolie til svitsningen.

5. Tilsæt herefter hønseboullion og smid ingefær+citrongræs oveni, så du nogenlunde får det resultat der ses på nedenstående billede:


Bevares, det ser ikke så skønt ud på det her billede.

6. Bring fonden til kog og skru herefter ned og lad den simre i 10 minutter eller mere(jo længere tid desto bedre), så alle smagsstofferne får lov at sprede sig. Herefter sier du alle 'klumperne' fra og hælder fonden i en ny gryde(eller i en skål og tilbage i den gamle gryde). Tilsæt lidt limeskal. Alle de fra-siede grejer kan nu smides ud. Det er fonden du skal bruge.

7. Smid de mundrettede kyllingestykker i fonden. Bring skidtet i kog, skru ned og lad det koge i 25-30 minutter (indtil kyllingen er færdigkogt).



6. Efter kyllingen har kogt i godt 15 minutter, tilsæt her de hakkede gulerødder.

7. Når kyllingen er ved at være færdig, så tilsætter du babymajs og forårsløg.

8. Tilsæt herefter kokosmælk og fiskesauce samt tomater.

9. Rør godt rundt og bring suppen i kog, herefter er den serveringsklar. Suppen smages selvfølgelig til med salt, peber, lime og sukker.

Servér suppen med lidt chiliolie oveni, med lidt lækkert brød ved siden af og det er et must at du, som jeg har gjort, planter en limebåd ved siden af. Man tror det ikke, men det lime til sidst giver altså bare det ekstra. Til pynt kan du lige hakke en ordentligt stilk koriander ned i herligheden - så ser det godt ud.

Jeg brugte den som hovedret, men den kan også sagtens serveres som en forret - kyllingen kan også med fordel byttes ud med rejer til dette formål. Prøv dig lidt frem, den smager pisse lækkert.

Nå men det var alt for nu, hvis du prøver suppen, hører jeg meget gerne fra dig og får lidt feedback.

Martin out.

P.S. No homo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar